Introduction to the concept of mobbing

Introduction to the concept of mobbing

"Through their national work environmental acts Sweden, Finland and Norway support the rights of workers to remain both physically and mentally healthy at work. Yet, in recent years, a workplace-related psychosocial problem has been discovered, the existence and extent of which was not known earlier.

This phenomenon has been referred to as "mobbing", "ganging up on someone", "bullying" or "psychological terror". In this type of conflict, the victim is subjected to a systematic, stigmatizing process and encroachment of his or her civil rights. If it lasts a number of years, it may ultimately lead to ejection from the labor market when the individual in question is unable to find employment due to mental injury sustained at the former work place.

I introduced this phenomenon in 1984. It certainly is a very old one, well known in every culture from the very beginning of these cultures. Nevertheless, it has not been systematically described until the research started in 1982 which led to a small scientific report written in the fall of 1983 and published in early 1984 at The National Board of Occupational Safety and Health in Stockholm, Sweden

(Leymann & Gustavsson, 1984)"

domingo, 24 de fevereiro de 2008

Smith achava que o capitalismo do seu tempo estava...

...a atravesar uma grande encruzilhada; quando Smith declara que "os que trabalham mais recebem menos" na nova ordem, estava a pensar em termos humanos e não em salários. Numa das passagens mais severas de A Riqueza das Nações escreve: "Com o avanço da divisão do trabalho, o emprego da grande maioria dos que vive do trabalho...acaba por se limitar a umas quantas operações muito simples; frequentemente a uma ou duas. ...O homem cuja vida inteira é passada a realizar umas quantas operações simples...torna-se geralmente o mais estúpido e ignorante que é possível uma criatura humana tornar-se".
Se isto parece ser um Adam Smith estranhamente pessimista, talvez seja porque ele era um pensador mais complexo do que a ideologia capitalista o faz.
Em A Teoria dos Sentimentos Morais ele tinha defendido anteriormente as virtudes da compreensão mútua e da capacidade de se identificar com as necessidades dos outros. A compreensão, defendia ele, é um sentimento moral espontâneo; irrompe repentinamente quando um homem ou uma mulher entende de repente os sofrimentos ou as tensões doutro.
A divisão do trabalho tolda, porém, a explosão espontânea; a rotina reprime o jorro da compreensão. Sem dúvida, Smith equiparou o crescimento dos mercados e a divisão do trabalho ao progresso material da sociedade, mas não ao seu progresso moral.
De Richard Sennett em A Corrosão do Carácter

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