Introduction to the concept of mobbing

Introduction to the concept of mobbing

"Through their national work environmental acts Sweden, Finland and Norway support the rights of workers to remain both physically and mentally healthy at work. Yet, in recent years, a workplace-related psychosocial problem has been discovered, the existence and extent of which was not known earlier.

This phenomenon has been referred to as "mobbing", "ganging up on someone", "bullying" or "psychological terror". In this type of conflict, the victim is subjected to a systematic, stigmatizing process and encroachment of his or her civil rights. If it lasts a number of years, it may ultimately lead to ejection from the labor market when the individual in question is unable to find employment due to mental injury sustained at the former work place.

I introduced this phenomenon in 1984. It certainly is a very old one, well known in every culture from the very beginning of these cultures. Nevertheless, it has not been systematically described until the research started in 1982 which led to a small scientific report written in the fall of 1983 and published in early 1984 at The National Board of Occupational Safety and Health in Stockholm, Sweden

(Leymann & Gustavsson, 1984)"

domingo, 20 de janeiro de 2008

A corrosão do carácter

Quais as consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo? O que significa "capitalismo flexível"?
Realça-se a flexibilidade que está a alterar o próprio sentido da palavra trabalho. O capitalismo flexível bloqueou o caminho de poder ter uma carreira. Desvia trabalhadores subitamente de um trabalho para outro.
Essa flexibilidade provoca ansiedade nas pessoas. Estas não sabem os riscos que compensarão nem que caminhos deverão seguir.
Pensa-se que o aspecto mais confuso da flexibilidade seja o seu impacto no carácter das pessoas.
"Carácter" é o valor ético que colocamos nos nossos próprios desejos e nas nossas relações com os outros. O carácter exprime-se pela lealdade e entrega mútua.
Como é que decidimos o que é de valor duradouro em nós numa sociedade que é impaciente, que se concentra no momento imediato? Como é que podem prosseguir-se fins a longo prazo numa economia dedicada ao curto prazo? Como é que as lealdades e as entregas mútuas podem ser mantidas em instituições que estão constantemente a desfazer-se ou a ser continuamente redesenhadas? São estas as questões sobre carácter colocadas pelo novo capitalismo flexível.
Retirado do livro "A corrosão do carácter" de Richard Sennett

Sem comentários: